Børn og arkitektur

Århus Billedskole bragte i år arkitektur på banen som et spændende supplement til de mange sommerskole tilbud.
I den forbindelse fik vi fra Gjørtz, Pank & Partnere A/S mulighed for at tilrettelægge en uge i arkitekturens tegn for børn mellem 10 og 14 år. Forløbet havde overskriften ”Børn og arkitektur” og handlede om arkitektur og rum – alle slags rum. Forløbet fandt sted i store rummelige lokaler ved Arkitektskolen i Århus.

Formålet var at give eleverne mulighed for at udforske og lege med arkitektur og rummeligheder, så de herigennem kunne få lyst til at gå på opdagelse og aflæse de omgivelser, de bor og færdes i. Ud fra elevernes egne iagttagelser skulle der tages stilling til omgivelserne og arbejdes med rummeligheder. Elevernes nysgerrighed og opfindsomhed skulle udfordres til at stille spørgsmål. Hvad er smukt? Hvilke stemninger oplever vi i forskellige rum? Kan man se på et hus, hvilken funktion det har. Hvorfor ser tingene ud som de gør? Former, skala, farver, lys med videre.

På det praktiske plan var målet gennem forløbet at kombinerer iagttagelse og ideer med konstruktion og byggeri. Med baggrund i iagttagelser at få ideer og omsætte disse til tegninger og modeller.

Vi startede ugen med en kort introduktion til arkitekturens verden med fokus på, hvordan arkitektur kan opleves forskelligt, alt efter personlige iagttagelser, indtryk og stemninger.

En byvandring førte os gennem steder i byen, hvor vi er vant til at komme. I mindre grupper diskuterede vi steder, bygninger og indtryk. Vi løftede blikket og så byen ovenover butikkerne, vi pillede ved byinventar, overflader og bygningsdetaljer. Der blev fotograferet, tegnet og skrevet notater, så alle indtryk kunne fastholdes til senere brug.

Eleverne arbejdede med deres indtryk i grupper af to. De brugte billeder og skitser til at udforme collager og opstille begreber. Det var en meget levende proces. Registreringer fra byvandringen blev gennemanalyseret, og eleverne fremlagde mange spændende billeddannelser, som satte arkitekturen og vores byrum i et nyt spændende lys og perspektiv.
Det var med stor fornøjelse, at vi så, hvordan eleverne brugte genkendelige motiver, begreber og former og satte dem sammen i nye sammenhænge, der vakte både deres egen og vores nysgerrighed og opmærksomhed. Der blev arbejdet med begreber som skala, lys/skygge, mønstre, spejlinger, musik, materialer m.m.

Mathias og Hans August

Vi er optaget af skala, det er spændende, når man over-raskes, og tingene ikke er som man forventer.

Line og Lærke

Hvad gemmer der sig bag dørene i byen?
Den kraftig blå dør ligner en toiletdør.Vi er optaget af det smukke, elegante og musikken i husene.

Med udgangspunkt i de forgående øvelser havde den konkrete opgave ” Et drømme hus – Et drømme sted ” til formål at lade drømme og inspiration flyde sammen i en skabende og billeddannende proces. Der var her frit spil til at efterprøve rumligheder, lys/skygge, overflader med mere.

Collagerne blev brugt aktivt, og eleverne gik med stor energi i gang med at omsætte iagttagelserne, og opstillede begreber til ideer og skitser. De kastede sig med iver ud i skitserings processer, planlægning og indkøb af materialer.
Der blev tænkt, tegnet, diskuteret og kreeret. Byggematerialer fløj om ørene på os og modeller voksede op.

Nogle arbejdede udfra løse skitser, sideløbende med modelarbejde, og lod processen forme huset. Andre ønskede at tegne deres huse igennem fra kælder til tag, og havde taget beslutning om detaljer, fra placering af dørhåndtag, hemse og hemmelige rum, inden modelarbejdet blev sat i gang. Men ens for alle var det helhjertede engagement, som udstrålede fra deres arbejde. Ligeledes var den rumlige forståelse og evnen til at bruge arkitektoniske virkemidler og sætte ord på deres tanker og ideer gennemgående i alle projekter.

Hans August

En bolig til mig selv, med rigtigt mange og meget forskellige rum, der kan mange forskellige ting.

Huset skal rumme forskellige stemninger. Hyggeligt, dejligt, lyst og spændende.

Der er både store og små rum, men mest store rum.
Huset er lavet af træ, glas og fliser på nogle steder.
Taget er stålplader.

Line og Lærke

Vores hus skal være hyggeligt og rart med en stor og flot udsigt over et hav.
Et ”ostehus.” – formen

Et sted hvor man kan fordybe sig.
Et hus der inspirerer, så man får lyst til at lave ting i huset. Ro, hygge – men man skal også kunne holde fest.
Meget lys i huset. – en stor buet vinduesfacade.
Lys spil.
”Aladdin indgange.”
Store rum med plads til store tanker.
Æstetisk og elegant.

Anna

Et hus med meget lys og store rum.
Og praktisk.
Enkelt.

Huset er vandskuret med tegltag.
Huset er hvidt indvendigt.
Der er trægulv.

Huset er tænkt som det gode fra huse, jeg har været i.

Mathias

Et sted man kan slappe af.
Et fristed.
Til en familie der er ude i naturen.

Varme, hygge, stemning.
Et stort rum til at være i, og små rum til at sove i.

Brugt stemninger fra sommerhuse, jeg har været i.

Mia

Man skal kunne leve livet og have det sjovt i mit hus.
Man skal også kunne klare hverdagen.
Huset er til mig selv: Til et barn.
Der er balsal, swimmingpool osv.
Dejligt børnevenligt, hyggeligt, flotte farver.

Eleverne præsenterede os for deres tanker og en følelsesmæssig indlevelse samt brug af alle sanser til at løse opgaven og forstå arkitekturen, som vi ikke havde turdet forvente. I løbet af ugen blev vi mødt med mange opklarende spørgsmål og refleksioner over huse og steder, som de pludselig så med helt nye øjne. Flere kunne nu fortælle om rum i deres eget hjem, som de pludselig forstod, hvorfor betød så meget for dem. Det kunne være en flot farve, et lysindfald, duften i køkkenet eller badeværelset med varme i gulvet og med det store nye badekar.

Forløbet – Børn og Arkitektur – gav os et indtryk af, hvordan børn leger med og udforsker de opgaver de får. De inspirerede os med deres umiddelbare tilgang til arkitekturen, og sendte os tilbage til tegnebordet med en god oplevelse og mange nye tanker. Vi takker for et godt forløb.

Carsten Gjørtz og Anne Tornvig

Siden er senest opdateret d. 13. februar 2010 kl. 09.07
WP Like Button Plugin by Free WordPress Templates